tirsdag 17. juni 2014

Større foldeskjørt

Etter mye pågang og spørsmål etter foldeskjørt i større størrelser, har vi laget en enkel mal å følge for str 5-6 (7-8)år.

Først og fremst tar man utganspunkt i selve oppskriften i "Strikk til smårollinger" på side 30.

Liv vidde:  50(50)cm
Hel lengde: 27(30)cm
Garnforbruk:150(200)gram

Legg opp 108(112)masker. Når vrangborden er strikket som forklart i boka, økes 2(3)masker. Strikk glattstrikk. Når arbeidet måler 12(13) cm, begynner økningene og foldene.

Alt annet gjøres som i oppskriften.

Når arbeidet måler 27(30)cm, strikkes 2 omganger vrangt. Fell løst av.

4 kommentarer:

  1. Større størrelser er flotte greier :))))

    SvarSlett
  2. Supert, tusen takk 😃

    SvarSlett
  3. Heisann
    Min datter ønsker seg dette skjørtet til sin datter på snart 4 år, men boken er utsolgt, og jeg finner ikke grunnmønsteret. Er det noen steder man kan få kjøpt mønsteret på nett?

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg strikker slikt skjørt til min stedatter på 6år,har målt at fra magen å ned til kneet måler hun ca 43-44 cm mitt arbeid måler nå 37cm hvor langt bør jeg strikke? Den skal jo ikke bli for lang men heller ikke for kort. Frøkna er ikke så lang men har litt mage.

    SvarSlett